ZAŠTO JE SUŽIVOT U GUNJI MOGUĆ, A U VUKOVARU NIJE?
Gospodine efendija Bešiću pojasnite nam, molimo Vas, sve ove silne nepoznanice kao što su efendija, imam, hatibi, muallimi i džemat? Još Vas molimo da za naše čitatelje objasnite i razliku između pojmova "musliman" i "Bošnjak"?
Ratovi, poplave, potresi i druge elementarne nepogode uglavnom ljude podijele pa se javljaju prijepori koji ih više razjedinjuju nego ujedinjuju. Osjećaju li se u Gunji veći prijepori između većinskog hrvatskog i katoličkog stanovništva i Bošnjačko-muslimanskog?
Nas u Gunji krasi, već desetljećima, tolerantnost i međusobno uvažavanje drugih i drugačijih. Prema popisu župljana rimokatoličke župe sv. Jakova ovdje u Gunji - tzv. "status animarum" (popis duša u jednoj župi) prvi nekatolik, koji se naselio u ovoj župi došao je 1921. godine. Čovjek je došao ovamo "trbuhom za kruhom" jer je ovdje bolja zemlja, ovdje se bilo i lakše zaposliti kao šumski radnik ili pak radnik u ovdašnjoj ciglani. Masovnije doseljavanje Bošnjaka dogodilo se nakon Drugog svjetskog rata. Danas nas je ovdje oko 29 %. Većinski narod su Hrvati. Panoramom mjesta dominira novoizgrađena katolička crkva sv. Jakova, apostola i pored nje stara župna crkva, zaštićeni spomenik kulture iz 1848. godine. Tu je i naša bogomolja sa svojim minaretom. Naša džamija je najstarija u sadašnjoj Hrvatskoj. Otvorena je u rujnu 1969. godine. Ja sam u Gunji od 1981. godine, dakle pune 33 godine. Mogu se pohvaliti da imam izuzetno dobru suradnju sa ovdašnjim katoličkim svećenicima, a i drugim vjerskim vođama, kao i sa svim ljudima koji žive na ovom području. Naša djeca imaju vjersku pouku u ovdašnjoj osnovnoj školi i trenutno imamo oko 200 naše djece koja pohađaju muslimansku vjersku nastavu. Imamo i dva KUD-a. Uz džamiju tu je i naš vjerski centar u kojem je trenutno smještena pučka kuhinja. Rad pučke kuhinje uvelike pomaže i Caritas Đakovačko-osječke nadbiskupije. Svakog dana pripremamo oko 1600 toplih obroka. Imamo i svoje groblje. Sve su to pozitivne činjenice i nema razloga za neke veće prijepore. Odgovorno tvrdim da se u Gunji ne može govoriti o nekom suživotu između Bošnjaka i Hrvata, muslimana i katolika, nego o istinskom životu jednih i drugih. Ovdje se osjećamo kao jedno! Kad je bilo najteže ja sam bio i član HDZ-a, ne radi svoje vlastite koristi nego da pokažem drugima da možemo i moramo zajedno!
Efendija Bešić, Vas često viđamo na ekumenskim skupovima, viđamo Vas redovito i u Bleiburgu na komemoraciji Bleiburških žrtava, čujemo da ste vrlo aktivni i u životu lokalne zajednice.
Što mislite o dvojezičnosti u Vukovaru i koji je Vaš stav?
Nema zemlje na svijetu koja je u potpunosti jednonacionalna. Kao što je za suživot potrebno najmanje dvoje, isto tako je i za svađu potrebno najmanje dvoje ili dvojica. Srbi vode "politiku krda" - drugim riječima što misli vožd moraju svi misliti. U Vukovaru treba više otvorenosti i spremnosti na dijalog. Ja bih rekao treba staviti karte na stol. U Vukovaru su bili stranci, ljudi koji ne žive tu, zakuhali, zavadili i sad neka drugi rješavaju. Istinski Vukovarci moraju sami riješiti svoj problem. Treba ukinuti paralelne škole, vrtiće, klubove, dva paralelna tumačenja najnovije povijesti. Prema srpskim kazivanjima izvjesni Šoškočanin i kako piše na njegovom mauzoleju "komandant za obranu Borova, poginuo za otadžbinu" je narodni junak i dok srpska djeca uče u školi da je 1991. godine dogodio se građanski rat, dotle nema suživota u Vukovaru. Srbi su u onoj državi bili privilegirani, pa im to sada nedostaje. Uvijek žele biti prvi i da oni jedini vode politiku. Ako nije tako onda netko namjerno zamuti bistru vodu, jer uvijek ima onih koji žele loviti u mutnom na ovaj ili onaj način. Najnoviji primjer: srbijanski predsjednik Tomislav Nikolić hrvatskoj djeci u Subotici daje knjige za učenje na ćirilici, a u Vukovaru se traže dvopisamski natpisi po čitavom gradu. Što je to drugo nego pokušaj negiranja drugih i drugačijih i posezanje za tuđim prostorima? Stoga zagovaram pijetet u gradu na Dunavu kako prema ubijenim tako i živim Vukovarcima. Nakon svega što je grad proživio ne treba ponovno otvarati rane koje još nisu zacijelile.
Na kraju smo zahvalili gospodinu Idrizu ef. Bešiću, glavnom gunjanskom imamu, za ovaj aktualni razgovor.
Autor: fra Vjenceslav Janjić, objavljeno 10.9.2014.g. |