Izbornik

Župni listić br. 6 – 6. nedjelja kroz godinu – godina C

BLAŽENSTVA

Evanđelje: Lk 6,17.20-26

Čitanje svetog Evanđelja po Luki
U ono vrijeme:
Isus siđe s dvanaestoricom i zaustavi se na ravnu. Podigne oči prema učenicima i govoraše:
»Blago vama, siromasi: vaše je kraljevstvo Božje!
Blago vama koji sada gladujete: vi ćete se nasititi!
Blago vama koji sada plačete: vi ćete se smijati!
Blago vama kad vas zamrze ljudi i kad vas izopće i pogrde te izbace ime vaše kao zločinačko zbog Sina Čovječjega!
Radujte se u dan onaj i poskakujte: evo, plaća vaša velika je na nebu.
Ta jednako su činili prorocima oci njihovi!«
»Ali jao vama, bogataši: imate svoju utjehu!
Jao vama koji ste sada siti: gladovat ćete!
Jao vama koji se sada smijete: jadikovat ćete i plakati!
Jao vama kad vas svi budu hvalili!
Ta tako su činili lažnim prorocima oci njihovi.«
Riječ Gospodnja.

Ostala čitanja: Jer 17,5-8; 1 Kor 15,12. 16-20;

Prvo čitanje šeste nedjelje kroz godinu uzeto je iz Knjige proroka Jeremije gdje nalazimo snažnu opomenu svetog pisca da čovjek može naći svoje blaženstvo samo u Bogu. To vrijedi i za nas: moramo biti svjesni da nam je potreban Bog.

U drugom čitanju sv. Pavao snažnim riječima naviješta da svaki onaj koji se uzda samo u ovaj život, jadan je. Evanđeosko blaženstvo nije nagra­da za zemaljski život, nego dar vječnog života.

U evanđelju čitamo iz pera sv. Luke Blaženstva. Korisno je naglasiti da je to izvještaj sv. Luke, jer kod sv. Mateja, npr. imamo drukčiju verziju. Matej govori općenito: »Blago siromasima u duhu jer je njihovo kraljevstvo nebesko, blago onima koji tuguju, blago krotkima…« Naprotiv, evanđelist Luka predstavlja i one ljude kojima su Isusove riječi upućene: »On upravi pogled na svoje učenike te reče: Blago vama, siromasi, jer je vaše kraljev­stvo Božje, blago vama koji sada gladujete, blago vama, koji sada plačete…«

Možemo uočiti tri okolnosti u ovom Evanđelju. Najprije saznajemo da je Isus sišao s brda zajedno sa svojim novoizabranim apostolima, gdje je molio za njih i pozvao ih k sebi. Drugo, saznajemo da je Isus stao na jednoj visoravni gdje se našao velik broj učenika te silno mnoštvo naroda iz Judeje i Jeruzalema, ali također iz tirskog i sidonskog primorja. Treće, saznajemo da je Isus proglasio Blaženstva tako da je upravio pogled na svoje učenike.

Susrećemo ovdje tri kategorije ljudi: novoizabrani Apostoli, učenici i masa. Te tri kategorije ljudi naznačuju tri načina kako se može slijediti Isus. Ima u Crkvi ljudi koji slijede Isusa na, da tako kažemo, profesional­noj razini. To su oni koje je on sam postavio da budu vođe njegova naro­da: Papa, biskupi, svećenici, redovnici i redovnice. Ima, nadalje, u Crkvi učenika, vjernika laika koji žive Blaženstva u svagdanjem životu. A ima i onih koji izdaleka gledaju i slušaju Isusa. Kod proglasa Blaženstava Isus se obratio svima trima kategorijama ljudi.

Kad govorimo o Blaženstvima, rado ih nazivamo osnovnim dokumen­tom Ustavom kršćanstva, sažetkom kršćanske duhovnosti i etike. Samo što nije lako generalizirati pojedine stavke Blaženstava.

Isus, naime, ne kaže da su automatski blaženi svi siromasi, nego, upra­vo u Lukinoj verziji Blaženstava, on to kaže o svojim učenicima, koji, kako znamo iz evanđelja, stvarno su bili gladni do te mjere da su subotom trgali klasje, zbog čega su ih optužili farizeji, a Isus ih je morao braniti. Isusovi tadašnji učenici su stvarno bili progonjeni od zlobnih farizeja, koji su ih optuživali da ne plaćaju porez, da ne peru ruke i ne obdržavaju ostale vjerske običaje. Iz toga možemo naučiti da svatko mora znati primijeniti na sebe pojedino blaženstvo. Ima, naime, ljudi koji žive u materijalnom blagostanju, a ipak nisu sretni, naprotiv, ima siromaha koji su puni život­ne radosti. Ima takvih koje nitko ne proganja, dapače svijet im se divi, a ipak nisu sretni, naprotiv, ima stvarno progonjenih zbog vjere, nacije ili boje kože, koji su unatoč tome zadovoljni.

Evanđeoska blaženstva su odgovor na pitanje gdje je Bog u našim pat­njama, progonima, neimaštini? Ako smo sposobni primijetiti njegovu pri­sutnost i u teškim situacijama života, onda smo našli izvor našeg blažens­tva. Ali to nitko nam ne može reći, to moramo sami otkriti, svatko za sebe.

Tko je blažen i zašto? Blaženstvo nije isto što i bezbrižnost. Blažen je onaj čovjek čiji je život usidren u Boga. Evanđeoska blaženstva nisu soci­jalna kategorija, nego duhovna. Siromašni, o kojima Isus govori nisu nuž­no beskućnici, prosjaci i lutalice, nego oni koji shvaćaju da samo u Bogu mogu naći puninu života.

Pokušajmo stoga izreći Blaženstva po vlastitoj životnoj situaciju. Umje­sto »blaženi siromašni«, recimo »blaženi ponizni« koji priznaju da sve što imaju, dobili su od Boga kao nezasluženi dar, a ovamo spadaju čak i ban­kovna knjižica i lijepa kuća i dobra plaća.

»Blaženi oni koji plaču.« Zamijenimo to riječima »blaženi oni koji zna­ju oplakivati svoje grijehe, koji znaju plakati zbog stradanja nevinih, koji znaju suosjećati s patnicima, pomoći nevoljnicima.«

Poruka današnjeg evanđelja mogla bi se sažeti ovim riječima: Naše blaženstvo ne ovisi ni o kakvim vanjskim okolnostima, nego o svijesti da je Bog prisutan u svijetu i u našem životu.