Izbornik

Sveta Marija Magdalena

Preuzeto sa “Vjera i djela”

22. srpnja Crkva slavi spomendan sv. Marije Magdalene, Isusove vjerne učenice koja ga je ustrajno pratila i stajala pod križem u trenucima muke i smrti, a također i one koja ga je prva vidjela uskrsnuloga. Marija je bila rodom iz mjesta Magdale na Genezaretskom jezeru (po kojemu se i naziva Marija Magdalena), a Isus ju je izliječio od teške bolesti (prema Novom zavjetu, istjerao je iz nje sedam demona).

Novi zavjet na više mjesta spominje, uz Isusovu majku, ženu ili žene imenom Marija, ponekad precizirajući o kojoj je riječ, kao npr. kad izrijekom spominje Mariju Magdalenu ili Mariju Kleofinu ili Mariju iz Betanije, ali nerijetko govori neodređeno samo o Mariji, pa je zbog toga otežano tumačenje radi li se u takvim zgodama o jednoj ili više žena, posebno kad je u pitanju upravo Marija Magdalena.

Dok predaja voli tvrditi kako je ona Marija Magdalena koja je vjerno pratila Isusa i koja ga je prva vidjela kad je uskrsnuo, ista ona žena koja se spominje u Lukinu evanđelju kao javna grešnica, a ponekad tvrdi da je ona i ona Marija koja se spominje kao sestra Marte i Lazara, bibličari uglavnom ne dijele to mišljenje nego kažu da je tu riječ o tri različite žene.

Njihovo međusobno povezivanje rezultat je srednjovjekovnih legendi koje su redovito težile donijeti nešto neobično što će vjernike više potaknuti na rast u vjeri, pa je u tom smislu, kao rezultat tih kasnijih legendi, do danas Marija Magdalena prvenstveno shvaćena kao prostitutka koja se obratila i postala vjerna Isusova učenica. Dosljedno, i slikari ju najčešće prikazuju kako svojim suzama pere Kristove noge, pa je tako razumljivo i što se štuje kao zaštitnica žena, obraćenika, pokornika, a štuje se i kao zaštitnica ljekarnika, frizera, proizvođača parfema i kozmetike, vrtlara, vinogradara, a napose onih kojima se rugaju zbog njihove vjere.

Život Marije Magdalene, shvaćene u okviru predaje o grešnici, ekraniziran je i kroz umjetničku slobodu prikazuje ju kao posrnulu ženu koju svi odbacuju, ali ne i Isus, nego joj upravo on vraća ono izvorno dostojanstvo koje je tijekom života izgubila, te će tako, nakon što je otkrila vrijednost vjere, postati Kristova učenica u punom smislu riječi.

mr.sc. Snježana Majdandžić-Gladić