Župni listić br. 43 -29. nedjelja kroz godinu – godina B

TRI RAZINE PONIZNOSTI

Evanđelje:  Mk 10,35-45

Čitanje svetog Evanđelja po Marku

U ono vrijeme: Pristupe Isusu Jakov i Ivan, sinovi Zebedejevi, govoreći mu:

»Učitelju, htjeli bismo da nam učiniš što te zaištemo.« A on će im: »Što hoćete da vam učinim?« Oni mu rekoše: »Daj nam da ti u slavi tvojoj sjednemo jedan zdesna, a drugi slijeva.« A Isus im reče: »Ne znate što ištete. Možete li piti čašu koju ja pijem, ili krstiti se krstom kojim se ja krstim?« Oni mu rekoše: »Možemo.« A Isus će im: »Čašu koju ja pijem pit ćete i krstom kojim se ja krstim bit ćete kršteni, ali sjesti meni zdesna ili slijeva nisam ja vlastan dati – to je onih kojima je pripravljeno.«

Kad su to čula ostala desetorica, počeše se gnjeviti na Jakova i Ivana. Zato ih Isus dozva i reče im:

»Znate da oni koji se smatraju vladarima gospoduju svojim narodima i velikaši njihovi drže ih pod vlašću. Nije tako među vama! Naprotiv, tko hoće da među vama bude najveći, neka vam bude poslužitelj! I tko hoće da među vama bude prvi, neka bude svima sluga. Jer ni Sin Čovječji nije došao da bude služen, nego da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge.«

Ostala čitanja: Iz 53,10-11; Heb 4,14-16;

Prvo čitanje dvadeset devete nedjelje kroz godinu je uzeto iz knjige Izaije, u kojemu prorok s iznenađujućim detaljima opisuje muku dolazećeg Spasitelja. I mi spadamo u one opravdane čije je grijehe Isus primio na sebe. Kroz stoljeća, velike mistične duše su se uvijek iznova ganule kada su promišljale o Isusovoj patnji. Ni mi ne smijemo kršćanstvo degradirati samo na lijepe osjećaje, već se uvijek kada pogledamo na križ, sjetimo da je muka i smrt na križu našeg Gospodina bila cijena našeg spasenja.

Kao nastavak prethodne misli, u drugom čitanju u Poslanici Hebrejima, sveti pisac nas potiče da budemo postojani u ispovijesti vjere, kao i da se s pouzdanjem obraćamo prijestolju milosti da bismo našli milost i dobili pomilovanje kada nam je pomoć potrebna. Gotovo poput balzama padaju ove lijepe riječi na naše tjelesne i duševne rane.

Evanđelje je uzeto iz knjige svetog Marka. Evanđeoski opis započinje na neobičan način: sinovi Zebedejevi, Jakov i Ivan stupili su pred Isusa s molbom da u slavi Isusovoj jedan sjedne s desne a drugi s lijeve strane. Što znači da su stupili pred njega? Zar nisu neprestano bili s Isusom, i s njim zajedno jeli i pili, pohodili gradove i sela, otkuda sada ovaj službeni oblik ponašanja?

Što bi bilo da smo mi na njihovom mjestu? Što bismo mi molili od Isusa? Neka ovoj dvojici učenika ide u prilog što su u biti tražili da mogu biti s Isusom, sasvim blizu njega. Možemo ih opravdati i tako da su se malo nespretno izrazili, a to možemo zaključiti iz činjenice da se Isus nije naljutio na njih, već ih je, pošavši od njihove nespretne molbe, uveo u osnovni dinamizam kršćanskog života: treba sudjelovati u Isusovoj patnji da bismo mogli sudjelovati i u njegovoj slavi. To je ono što je sv. Pavao rekao glede patnji: moramo upotpuniti u našem tijelu ono što još nedostaje za spas svijeta. Ne u smislu kao da Isusova muka ne bi bila dovoljna, već u smislu moramo poraditi na svojemu spasenju kao i na spasenju drugih.

Isusove daljnje riječi odnose se na poniznost. Što je poniznost? Poniznost je vjerojatno jedna od najtežih vrlina, u toj mjeri, da bez Isusovog primjera i učenja vjerojatno nikada ne bismo dostigli veličinu poniznosti. Isus je, naime, sebe nazivao poniznim, i hrabrio je svoje učenike da uče od njega. Poniznost je u biti vrlina koja upućuje na Boga i izražava da čovjek priznaje Božju apsolutnu veličinu i vlast.

Poniznost ima i ljudske dimenzije. U jednom smislu čini nas sposob­nim spoznati našu ljudsku veličinu, jedinstveno podrijetlo, sposobnosti koje nam je Bog dao i zbog toga se ne moramo uspoređivati s drugima. Možemo se pozvati na sv. Pavla koji je spoznao i priznao da je Božjom mi­lošću postao to što jest. Druga posljedica poniznosti je da spoznamo našu malenost, nesposobnost, ograničenja. Ni za priznanje ovog ne trebamo se usporediti s drugima.

Ipak, ako poniznost promatramo na konkretnom području ljudskih odnosa, tada možemo uočiti da poniznost ima tri razine. Mjerilo je osjetlji­vost prema drugima. Prva razina poniznosti je kada primijetimo drugog čovjeka, poglavito kada je u potrebi, te suosjećamo s njim. Druga razina poniznosti je kada primijetimo čovjeka u nevolji i nastojimo mu konkretno pomoći na materijalnom ili duhovnom polju. Treća razina poniznosti je kada netko svoj život stavi u službu drugih. Isusovo upozorenje znači to da ako se netko želi istaknuti, neka bude sluga drugih. Dobro je znati da među svecima Crkve nikada nije manjkalo tako velikih a poniznih ljudi, kao npr. naš dugogodišnji misionar u Indiji, o. Ante Gabrić.