Izbornik

Župni listić br. 48 – ISUS KRIST KRALJ SVEGA STVORENJA – godina B

PITANJA KRISTA KRALJA

Evanđelje:  Iv 18,33b-37

Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu

U ono vrijeme: Reče Pilat Isusu:

»Ti li si židovski kralj?« Isus odgovori: »Govoriš li ti to sam od sebe ili ti to drugi rekoše o meni?« Pilat odvrati: »Zar sam ja Židov? Tvoj narod i glavari svećenički predadoše te meni. Što si učinio?«

Odgovori Isus: »Kraljevstvo moje nije od ovoga svijeta. Kad bi moje kraljevstvo bilo od ovoga svijeta, moje bi se sluge borile da ne budem predan Židovima. Ali kraljevstvo moje nije odavde.« Nato mu reče Pilat: »Ti si dakle kralj?« Isus odgovori: »Ti kažeš: ja sam kralj. Ja sam se zato rodio i došao na svijet da svjedočim za istinu. Tko je god od istine, sluša moj glas.«

Riječ Gospodnja.

Ostala čitanja: Dan 7,13-14; Otk 1,5-8;

Prvo čitanje na Blagdan Krista Kralja uzeto je iz Knjige proroka Danijela, u kojemu prorok opisuje svoju veličanstvenu viziju: vidio je Sina čovječjeg u kraljevskom dostojanstvu. Mi pod ovom vizijom podrazumijevamo Gospodina Isusa, koga rado zovemo ne samo kraljem svega svijeta, već i kraljem srdaca svih ljudi.

U drugom čitanju sveti Ivan u Knjizi Otkrivenja prikazuje Isusovo Kraljevstvo nebesko čija je vlast i slava u vijeke vjekova. I mi smo njegovi, u životu i smrti, sada i u vječnosti.

U evanđelju čitamo o Isusovom saslušanju. Pilat bez ikakvog uvoda postavlja Isusu pitanje, a odgovor će zapečatiti njegovu sudbinu. »Ti li si kralj Židovski?« Isus na prvi pogled daje neobičan odgovor, štoviše, odgovara protupitanjem: »Kažeš li to sam od sebe ili su ti drugi govorili o meni?« Ovdje se ne susrećemo prvi put sa sličnim Isusovim protu-pitanjem. Kada je zapitao svoje učenike za koga ga ljudi drže, konačno ih je izravno upitao za koga ga oni (tj. učenici) drže. Njegova osoba pozvala ih je na vjeroispovijest. Slična je situacija i ovdje s Pilatom. Isusa ne zani­ma što o njemu drugi govore, već koje je Pilatovo uvjerenje, a ovaj poziv odnosi se i na nas. Otajstvo nas uvijek proziva i prisiljava na konkretan odgovor. Jer ukoliko bi Pilat Isusa nazvao kraljem prema shvaćanju židov­skog naroda, onda bi to bilo identično s »krivcem« i posljedica je smrtna presuda, ali ako bi Pilat bio uvjeren da je Isus Sin Božji i da kao takav vlada nad svemirom, tada bi se Pilat trebao pokloniti pred Isusom, i s Petrom priznati da je Isus Sin Božji. Pilat za to ipak nije bio sposoban.

Zaustavimo se i mi na trenutak pred Isusom. On se i danas tako ponaša: što god ga pitamo, on otklanja izravan odgovor, vraća pitanje, a odgovor očekuje od nas. Ako ga upitamo zašto se tako ponaša prema nama, on nam vraća protupitanjem: »Što misliš, zašto tako postupam s tobom? Odgovor moramo potražiti sami. Možda ćemo reći: »zaslužio sam trpjeti!

Ukoliko smo sretni, tada bismo možda odgovorili: »Znam da me voliš!« Ako bi nam se događale nerazumljive stvari, tada bismo na njegovo pi­tanje možda odgovorili: »Bože, ne razumijem što želiš od mene, ali neka bude volja tvoja!«

Drugo Pilatovo pitanje također se odnosilo na Isusovo kraljevstvo i na ovo pitanje Isus je odgovorio, budući je i Pilat promijenio svoje pitanje. Dok je ranije pitao je li Isus kralj židovski, sada je želio znati samo je li kralj. Isus je na ovo pitanje odgovorio pozitivno: Da, kralj je, ali ne takav kakvim ga Pilat zamišlja. Lijepo je ovo Isusovo priznanje o sebi. Gotovo da osjećamo kako je htio utjecati na Pilata da ovaj spozna istinu i time i put spasenja. Isus i nas neprestano želi uvjeriti da ne posustanemo u traženju spasenja i istine.

Isusove riječi kazuju i to da njegovo kraljevstvo ne ovisi ni o kakvom vanjskom priznanju. Zemaljski kraljevi su nužno kraljevi nekog naroda ili neke države. Ne Isus, jer on nije kralj nekih ili neke države, već sviju nas. Stoga njegovo kraljevstvo nije vladanje, već služenje. Zadnje Isusove riječi u ovoj evanđeoskoj sceni jesu poziv upućen svim ljudima: tko vjeruje u njega, tko prihvaća njegovo kraljevstvo, toga će istina osloboditi.

Istina nas poziva na obraćenje. Kada promatramo poniženog Krista Kralja pred Pilatom, tada moramo promisliti koji glas želimo čuti: glas svijeta ili glas Isusov, glas samozavaravanja ili glas istine? Isus nas pita i očekuje naš odgovor. Na svako njegovo pitanje neka naš odgovor bude zahvalnost i ljubav prema Bogu.